Kaip girti savo vaikus, kad tai juos motyvuotų ir ateityje būti „šaunuoliu“?

Ką sakote savo vaikams norėdami juos pagirti? Greičiausiai kažką panašaus į: „gerai padarei“, „koks šaunuolis vaikas“, „tu mano gudruolis“, „tau pavyko geriausiai iš visų“, „didžiuojuosi tavimi“ ar pan.

O ar kada susimastėte, kad tokios frazės Jūsų vaiką tuo momentu džiugina, bet visiškai nemotyvuoja? Kodėl? Todėl, kad jos kaip ir apie kažką, bet iš tikro apie nieką ir vaikas iš jų nesužino ką jam ateityje daryti, kad šaunuolis liktų ir toliau. T.y. tokios frazės apibūdina kažkokią tarsi „orinę” savybę (šaunuolis, gudruolis, geriausias), kurią nei gali tobulinti, nei ugdyti, nei rytoj pakartoti, nei dar kažką su ja daryti.

Tad kaip girti savo vaikus, kad tai juos motyvuotų ir ateityje būti „šaunuoliu“?

Paskatinantys žodžiai visų pirma turi būti konkretūs, aiškūs ir nukreipti į kažkokią vidinę savybę ar veiksmą kuriuos aiškiai galima kartoti ar ugdyti.

Tokie žodžiai yra: stengtis, dirbti, būti atkakliam, susikaupti, nusiraminti, padėti, bandyti, repetuoti, bandyti lėtai, bandyti greitai, giliai įkvėpti, išsimiegoti, repetuoti, praktikuoti, pamiršti baimę, pasitikėti, negirdėti, įsiminti ir t.t.  Kitaip tariant, tinkamai suformuluota pagiriamoji – paskatinamoji frazė turėtų būti apie atliekamą veiksmą, procesą, darbų eigą, o ne apie patį atlikėją ar pasiektą rezultatą.

Keletas pavyzdžių galėtų būti tokie:
– Ačiū už pagalbą!
– Tik pažiūrėk kaip tu patobulėjai ____ (pasakyti veiklą, pvz.: skaityme), kasdienis skaitymas po 2 puslapius, duoda naudos, skaitai raiškiai, neskiemenuodamas. Kokią pažangą padarei!
– Tau pavyko, nes šį kartą iš tikrųjų labai susikaupei ir pasistengei, esi šaunuolis.
– Šis 10-tukas (mokykloje) parodo / atspindi tavo smalsumą mokytis ir tai, kiek tam skiri laiko, kaip tu stengeisi!
– Oho kaip kruopščiai padirbėjai, oho kaip blizga tavo kambarys!
– Ačiū, kad padėjai padengti stalą, man buvo daug ramiau kai buvau tikra, kad turiu pagalbininką ir viską spėsim iki kol svečiai ateis!
– Šiandien tu buvai toks kantrus ir atlaidus savo mažam broliukui!
– Matau, kad tu šia veikla tiesiog mėgaujiesi!
– Tavo sunkus, atkaklus ir ilgas darbas atsipirko / davė gerų rezultatų!
– Šita užduotis tikrai sunki, bet tikiu, kad pabandysi ir tau gali pavykti!
– Tu tik pasižiūrėk kaip tu priartėjai prie tikslo / kaip pasistūmėjai į priekį / kiek knygos perskaitei!
– Laikas, kurį tu skiri namų darbų ruošimui tikrai atsiperka, kaip gerėja tavo įvertinimai / kokių įdomių dalykų sužinai!
– Tu taip nudžiuginai tetą Adelę kai pagyrei jos pyragą!
– Tu taip nudžiuginai draugo širdelę kai pasakei, kad jis gražią pilį pastatė!
– Labai gerai pastebėjai / patarei!
– Matau, kad šitą piešinį paišei tikrai kruopščiai ir susikaupęs, daug meilės čia sudėjai!
– Mačiau kieme su vaikais taip gražiai susitarėt: pasitarėt, vienas kitam padėjot ir sutvarkėt išmėtytus žaislus!
– Štai kokių vaisių duoda atkaklus ir nuoseklus darbas!
– Matau, kad tu tikrai nuoširdžiai / iš visos širdies rūpiniesi / padedi!
– Akivaizdu, kad gerai viską apgalvojai, nusiteikei, susiruošei, suplanavai todėl taip gerai pavyko!
– Kai mes abu taip viską kartu dirbame jaučiuosi, kad mes kaip kokia vaiko ir tėčio komanda, gal net varžybose galėtume dalyvauti jei tik tokios būtų!
– Tu išdrįsai paklausti ir tau teta papasakojo kaip auginti triušius, dabar žinai!

Pagirdami ne patį vaiką, bet tam tikras jo savybes, kurios buvo panaudotos atliekant girtinas veiklas, mes užtvirtiname vaikui, kad tokias savybes vertiname, matome, norime, kad jos būtų tobulinamos.

Be to, vaikui tikrai akivaizdžiai aišku ką kitą kartą daryti norint pasiekti fantastišką rezultatą: susikaupti, būti atkakliam, bandyti, praktikuotis, padėti, skirti laiko, išdrįsti, būti mandagiam ir t.t.

Ir pabaigai tinkamo pagyrimo išsakymo planas / schema:
– Žiūrim į vaiką ir jo rezultatą.
– Užsičiaupiam ir stabtelim minutėlei (Tokia pauzė yra ne tik laiko skyrimas tinkamai suformuluoti pagyrimą, bet ir nuoširdumas vaiko atžvilgiu, juk žodis stipresnis ir įtaigesnis kai jis apgalvotas, išjaustas, o ne kai paskubomis ištartas).
– Nuo matomo rezultato mintimis grįžtame į procesą, kuris lėmė rezultatą.
– Konkrečiu žodžiu įvardiname, kas vyko procese.
– Sakome pagyrimą: veiksmas procese = rezultatas.
– Na gerai, tarsi vyšnią ant torto pridedam ir tą „šaunuolis“, juk iš tikro vaikas šaunuolis 🙂

Žinau, pradžioje tokių pagyrimų sakymas nėra mums įprastas ir natūraliai vykstantis, tačiau remdamasi savo ir tų, kas bandė, patirtimi, drąsiai ir garsiai sakau – verta įgusti! Verta keletą mėnesių būti atidesniu ir dėmesingesniu savo žodžiams, o vėliau viskas vyks savaime, autopilotu, be didesnių pastangų, bet ne mažiau nuoširdžiai.

Linkėdama, tariamais žodžiais įkvėpti savo mažuosius ir didžiuosius piliečius,
Vilma ♥

P.S. Šie patarimai tinka ir kalbant su sutuoktiniu, tėvais, draugais, bendradarbiais, net dresuojant šunis ar papūgas, tai tinka visiems 😉

6 KomentaraiKomentuoti

  • Patarimai geri, bet jie tinkami tik auklėjant berniuką, auklėjant mergaitę turi būti viskas kitaip.

    • Nelabai suprantu,kodėl ir kas turėtų būti visai kitaip auklėjant mergaitę? Negi jos neturi būti susikaupusios, mandagios, drąsios, tvarkingos, padedančios ir tikrai šaunuolės? Man labai patiko straipsnis ir patarimus pritaikysiu abiems savo vaikams,ir mergaitei, ir berniukui 🙂

      • Mergaitės ir berniukai yra skirtingi. Vyrai ir moterys taip pat. Čia ne apie lygybę ar apie kvailumą kalbame, apie skirtumą kalbame. Yra galybė mokslinių tyrimų ir eksperimentų atlikta, kurie patvirtina apie berniukų ir mergaičių skirtumus, skirtingas reakcijas į tuos pačius žodžius, tas pačias situacijas, skirtingą brandą, fokuso taškus ir t.t. ir t.t. Pasitaiko visaip, negalima griežtai surūšiuoti visų pasaulio vaikų į berniukus ir mergaites, be abejonės, jų elgesio modeliai dažnai persipina, vienų daugiau, kitų mažiau 🙂

Komentuoti: Aušra -

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai matomas. Privalomi laukai *