Kaip ugdyti 7 – 14 metų vaikus? Į ką atkreipti dėmesį?

Prisipažįstame, kad išsižiojome kai perskaitėme, kad žmogaus smegenys formuojasi, auga, didėja, keroja iki 25 metų. Oho! Išsižiojome kai sužinojome, kad pas vaikus toje vietoje, kurioje turėtų būti smegenys yra tiesiog tuščia. Na kaip čia geriau paaiškinus. Kaip koks pirmoko stalčius. Stalčius nemažas, bet mokslo metų pradžioje jame padėti pora sąsiuvinių, o metams bėgant stalčius prigrūdamas tiek, kad vos užsidaro. Lygiai taip ir su smegenimis, tiesiog yra tuščia ten, kur joms vieta padaryta. Kažkaip visuomet manėme, kad smegenys nuo pat pradžių yra visos ir su laiku vystosi, o pasirodo, jos net nėra visos, jos auga ir užpildo ertmę galvoje 🙂

Bet šiandien ne apie smegenų užimamą vietą galvoje. Šiandien apie tai, kad vaikui poreikis kažką daryti ar mokytis išsivysto tam tikrame amžiuje. Tam tikrame amžiuje atsiranda smegenų, kurioms reikia tam tikros veiklos. Kol neatsiranda tam tikros smegenys, tol kažkokia veikla vaikui nebus įdomi ir nepavyks jos sklandžiai ugdyti.

Kokioms veikloms standartiškai būna pasirengęs 7-14 metų vaikas? Ko galima iš jo tikėtis ir ko reikalauti? Į ką atkreipti dėmesį? Ką ugdyti?

Kaip ir visur kur, kur yra statistika, ten yra išimtys, tad labai nepykit ir nesakykit, kad Jūsų vaikas visai kitaip vystosi. Kažkaip taip jau yra, kad yra statistika, bet nėra vaikų, kurie ją atitiktų 😀 Vis tik pakalbėkime apie tai, kas ir kaip daugmaž turėtų vykti su 7-14 metų piliečiais.

Sako, kad 7-14 metų vaikas „išeina“ iš saugaus tėvelių užnugario ir pradeda iš tikro domėtis pasauliu. Kaip tai pasireiškia?

Iki 7-erių pilietis buvo sau pats svarbiausias, pasaulis sukosi aplink jį, o nuo 7-erių jau mokosi iš tikro pažinti kitus, kitų norus, poreikius, nuomonę. Iki šiol svarbiausias ir didžiausias ryšys buvo su mama, o nauju etapu vis svarbesnis tampa ryšys su tėvu. Tėvo funkcija – pamažu išvesti vaiką iš saugaus mamytės kokono į atvirą, tikrą, rizikingą ir fantastiškai įdomų pasaulį.

Nuo 7-erių iki 14-os būtina ugdyti vaiko atmintį. Kalti eilėraščius nėra toks beprasmis darbas, kaip mums gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Jei atmintis neturi darbo, vaikas gali būti linkęs į pykčio priepuolius. Sveikas balansas būtinas: intelekto perkrovos šiuo etapu vėliau lemia sklerozę ir ankstyvas nervų sistemos ligas, o intelektinės veiklos trūkumas antroje amžiaus pusėje virsta abejingumu ir senatvine silpnaprotyste.

Šiuo etapu žmogus tampa ypač jautrus grožiui. Dabar dera lavinti jo estetinius pojūčius muzika, piešimu, vaizdingais pasakojimais. Svarbu eiti į teatrą koncertus, parodas, muziejus, skaityti knygas, grožėtis parkais, madomis, valgant gražiai serviruoti stalą, puošti vaiko kambarį (būtent tokiame amžiuje mamos liaunasi dabinę vaiko kambarį, o be reikalo). Vaikui įdomu pažinti pasaulį, jis nori atrasti dėsnius, suprasti, kaip viskas veikia. Jis gali nutraukti drugeliui sparnus ar musei kojas… Tėvai traktuoja tai kaip polinkį į žiaurumą, bet dažniausiai tai tėra pažinimo troškulys. Kartais gali atrodyti, kad vaikui sugrįžo kūdikystė, jis gali vėl kišti pirštus į rozetes, tikrinti laidus, kažką išgriauti ir pabandyti vėl sudėti. Drausti derėtų tik tai, kas rizikinga gyvybei. Tegu eksperimentuoja, fantazuoja, ieško ir atranda.

Tokio amžiaus vaikas išsirenka pvz. kokia jam muzika patinka. Pats laikas jam padovanoti asmeninį muzikos grotuvą ir įrašyti mėgstamos muzikos. Tegu užsidaro, svajoja ir klauso. Gal būt svajoja, kad tai jis yra atlikėjas, ne šiaip žaidžia, o iš tikro svajoja, kad yra dainos atlikėjas (pamenat kaip patys svajodavom?). Nenustebkite jei ims mėgti tik kažkokios konkrečios spalvos daiktus, rengtis tam tikru stiliumi.

Kalbant apie fizinį kūną, šiuo periodu formuojasi širdies ir kraujagyslių, kvėpavimo sistemos, vaiko jausmai. Jei jie užgniaužiami, jei reikalaujama save nuolat valdyti, neverkti, nerodyti pykčio, nepasitenkinimo, vėliau žmogus gali turėti širdies ir kraujagyslių, kvėpavimo sistemų problemų. Svarbu išmokti tinkamai kvėpuoti. Apimti streso, pernelyg įsitempę, mes kvėpuojame trūkčiojamai – giliai įkvepiame, bet iki galo neiškvepiame. Jei žmogus pernelyg apkraunamas veikla, stengiasi visur spėti, būti pirmas, auklėjamas autoritariškai, nuolat baudžiamas ir gąsdinamas, tai jį, sulaukusį 49-erių metų, gali ištikti astmos priepuolis, infarktas, insultas, kiti širdies ir kraujotakos, kvėpavimo sistemų sutrikimai.

Maždaug 12-aisiais gyvenimo metais, pradeda aktyviai augti raumenys, tad svarbus fizinis aktyvumas, sporto mokyklų lankymas. Tiesa, persistengti negalima, nes kartu aktyviai auga ir griaučių sistema. Ypač 11-12-aisiais gyvenimo metais. Jei vaikas netaisyklingai darys pratimus, jei jį slėgs per didelis krūvis, gali susiformuoti netaisyklinga laikysena.

Šiuo laikotarpiu išsivysto ir polinkis į tam tikras ydas: melą, išsisukinėjimą, gudravimą, vogimą. Reikia atidžiai stebėti ir neleisti joms tapti nuolatiniu įpročiu.

Aukit dideli, gražūs unikalūs ir įdomūs!

Straipsnio įkvėpimo šaltinis www.moteris.lt

Leave a Reply

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai matomas. Privalomi laukai *